Psychology and Neuroscience
Psychologie et neurosciences
Effets d'une intervention sonore personnalisée sur l'anxiété, la douleur et l'insatisfaction pendant une greffe gingivale autogène chez l'adulte : Résultats préliminaires d'un essai clinique contrôlé aléatoire
Effects of a personalized sound intervention on anxiety, pain, and dissatisfaction during autogenous gingival graft in adults: Preliminary results of a randomised controlled trial.
Jadziah Pilon
Anxiety, fear of pain, and dissatisfaction feed the avoidance of dental treatments, leading to the neglect of oral health. A music intervention could be beneficial to reduce anxiety, pain and dissatisfaction with the advantage to be non-invasive, and easy to implement in clinical settings. Our objective is to explore the effects of a personalised musical intervention on anxiety, pain and dissatisfaction associated with an autogenous gingival graft in comparison to the use of an audiobook (control). In this regard, two groups of patients received the gingival graft along with the music intervention (n=8) or an audiobook (n=5). Participants were distributed randomly between conditions in a single blind design (surgeons were unaware of the condition). Test group participants selected three musical pieces (ex. Classical, Cuban) specifically composed to soothe by music therapists and professional musicians (© Music Care). Self-reported measures of anxiety, pain, and dissatisfaction were taken at baseline, preoperative, postoperative, and follow-up. Preliminary results show lower dissatisfaction levels for the participants in the audiobook group (U = 3.5, p =.017). No significant differences between conditions were revealed for anxiety and pain levels. The lack of power of our initial analysis might explain these results due to our small sample size.
Anxiety, fear of pain, and dissatisfaction feed the avoidance of dental treatments, leading to the neglect of oral health. A music intervention could be beneficial to reduce anxiety, pain and dissatisfaction with the advantage to be non-invasive, and easy to implement in clinical settings. Our objective is to explore the effects of a personalised musical intervention on anxiety, pain and dissatisfaction associated with an autogenous gingival graft in comparison to the use of an audiobook (control). In this regard, two groups of patients received the gingival graft along with the music intervention (n=8) or an audiobook (n=5). Participants were distributed randomly between conditions in a single blind design (surgeons were unaware of the condition). Test group participants selected three musical pieces (ex. Classical, Cuban) specifically composed to soothe by music therapists and professional musicians (© Music Care). Self-reported measures of anxiety, pain, and dissatisfaction were taken at baseline, preoperative, postoperative, and follow-up. Preliminary results show lower dissatisfaction levels for the participants in the audiobook group (U = 3.5, p =.017). No significant differences between conditions were revealed for anxiety and pain levels. The lack of power of our initial analysis might explain these results due to our small sample size.
poster presentation 4:30 p.m.
Étude des mécanismes de récompense et de synchronisation : sélection de stimuli musicaux grâce à une étude en ligne
Investigating the mechanisms of reward and synchronization: selection of musical stimuli by an online study
Marie-Andrée Richard
Courir en écoutant de la musique est une pratique courante et agréable de nombreux coureurs loisirs. Tester le rôle de la musique dans une tâche de course à pied propose un bon modèle permettant d’examiner les mécanismes sous-jacents à la synchronisation auditive-motrice sur un rythme et le système de récompense musicale. À ce jour, on ne sait toujours pas si ces mécanismes, tous deux liés aux circuits dopaminergiques, se recouvrent ou sont partiellement indépendants. L'objectif de l'étude était de sélectionner des stimuli musicaux qui varient en termes d'éveil (relaxant - stimulant) et d'envie de bouger (faible - élevé), deux variables liées à la récompense musicale.
Dans une étude en ligne, 193 participants ont écouté un bloc de 24 chansons choisies aléatoirement parmi une sélection totale de 264 chansons. Pour chaque chanson, les participants ont évalué l'excitation, la valence, la familiarité et leur envie de bouger à l'aide d'échelles analogiques visuelles. La moyenne des scores a été calculée, et les chansons jugées non familières ou désagréables ont ensuite été supprimées.
Sur la base de ces évaluations, des groupes de stimuli ont été sélectionnés de manière à être significativement différents en termes d'excitation et d'envie de bouger. Ce matériel musical rassemblé permet de manipuler indépendamment l'envie de bouger et l'excitation, et sera utilisé dans d'autres études évaluant le recouvrement des mécanismes sous-jacents à la récompense musicale et à la synchronisation auditive-motrice dans une tâche de course à pied.
Courir en écoutant de la musique est une pratique courante et agréable de nombreux coureurs loisirs. Tester le rôle de la musique dans une tâche de course à pied propose un bon modèle permettant d’examiner les mécanismes sous-jacents à la synchronisation auditive-motrice sur un rythme et le système de récompense musicale. À ce jour, on ne sait toujours pas si ces mécanismes, tous deux liés aux circuits dopaminergiques, se recouvrent ou sont partiellement indépendants. L'objectif de l'étude était de sélectionner des stimuli musicaux qui varient en termes d'éveil (relaxant - stimulant) et d'envie de bouger (faible - élevé), deux variables liées à la récompense musicale.
Dans une étude en ligne, 193 participants ont écouté un bloc de 24 chansons choisies aléatoirement parmi une sélection totale de 264 chansons. Pour chaque chanson, les participants ont évalué l'excitation, la valence, la familiarité et leur envie de bouger à l'aide d'échelles analogiques visuelles. La moyenne des scores a été calculée, et les chansons jugées non familières ou désagréables ont ensuite été supprimées.
Sur la base de ces évaluations, des groupes de stimuli ont été sélectionnés de manière à être significativement différents en termes d'excitation et d'envie de bouger. Ce matériel musical rassemblé permet de manipuler indépendamment l'envie de bouger et l'excitation, et sera utilisé dans d'autres études évaluant le recouvrement des mécanismes sous-jacents à la récompense musicale et à la synchronisation auditive-motrice dans une tâche de course à pied.
présentations affiches 16h30
Identification de sons d'instruments de musiques masqués par le bruit
Identification of musical instrument sounds under noise masking
Xiaohan Bao
The functioning of timbre, as well as other form-bearing dimensions in music, is based on not only the acoustic generation of sound but also the physiological responses to sound and the psychological organization of the information carried by sound. Living in a world full of sensory inputs, human hearing, physiologically and psychologically, can be reshaped by individual experience and even affected in cultural circumstances. Patients suffering sensorineural hearing loss underperform in several psychoacoustic functions that include frequency-specific elevation of hearing threshold, which can be simulated in normal listeners using noise masking. To understand how hearing loss can affect the perception of timbre, in this project, we adopted noise maskers of varying kinds into a one-interval 2AFC task measuring the performance of musical instrument identification. Stimuli were presented using the participant’s personal laptop over headphones/earphones. In each trial, either a trumpet or clarinet note (i.e. the target) with the same pitch is embedded in the middle of a 1-second Gaussian noise (i.e. the masker). Three types of noise were used: broad-band, low-pass filtered at 4 kHz, and band-pass filtered between 5 kHz and 9 kHz. The target was fixed at one sound level, while the maskers of each kind were attenuated to 4 different levels. Our preliminary results showed that (1) the performance of the instrument identification task can be undermined by increasing the masker level, and (2) low-pass noise maskers are as effective as broadband maskers but not high-pass maskers. The results suggest that elevation of hearing threshold above 5 kHz, which usually occurs earlier and more severely than low-frequency hearing loss, may not undermine the identification of musical instruments. In future studies, we will further refine the composition of the noise masker, in both spectral and temporal domains, to explore how acoustic features contribute to timbre perception and source identification.
The functioning of timbre, as well as other form-bearing dimensions in music, is based on not only the acoustic generation of sound but also the physiological responses to sound and the psychological organization of the information carried by sound. Living in a world full of sensory inputs, human hearing, physiologically and psychologically, can be reshaped by individual experience and even affected in cultural circumstances. Patients suffering sensorineural hearing loss underperform in several psychoacoustic functions that include frequency-specific elevation of hearing threshold, which can be simulated in normal listeners using noise masking. To understand how hearing loss can affect the perception of timbre, in this project, we adopted noise maskers of varying kinds into a one-interval 2AFC task measuring the performance of musical instrument identification. Stimuli were presented using the participant’s personal laptop over headphones/earphones. In each trial, either a trumpet or clarinet note (i.e. the target) with the same pitch is embedded in the middle of a 1-second Gaussian noise (i.e. the masker). Three types of noise were used: broad-band, low-pass filtered at 4 kHz, and band-pass filtered between 5 kHz and 9 kHz. The target was fixed at one sound level, while the maskers of each kind were attenuated to 4 different levels. Our preliminary results showed that (1) the performance of the instrument identification task can be undermined by increasing the masker level, and (2) low-pass noise maskers are as effective as broadband maskers but not high-pass maskers. The results suggest that elevation of hearing threshold above 5 kHz, which usually occurs earlier and more severely than low-frequency hearing loss, may not undermine the identification of musical instruments. In future studies, we will further refine the composition of the noise masker, in both spectral and temporal domains, to explore how acoustic features contribute to timbre perception and source identification.
poster presentation 4:30 p.m.
Corpus musical pour la recherche en neuropsychologie auprès des aînés : Une étude en ligne
Musical corpus for neuropsychological research with older adults: An online study
Amélie Cloutier
La littérature sur l’effet de la musique d’ambiance sur la cognition chez les aînés rapporte des résultats contradictoires. Ceci pourrait s’expliquer par l’utilisation d’extraits musicaux différents d’une étude à l’autre et ayant des caractéristiques émotionnelles qui n’ont pas été validées auprès de cette population. L’objectif de cette étude en ligne est de valider un corpus de 51 œuvres instrumentales auprès de personnes âgées de plus de 60 ans ayant divers niveaux d’expertise musicale. Les appréciations des dimensions d’activation (relaxant vs stimulant), de valence (agréable vs désagréable) et de familiarité (familier vs non familier) de ces extraits ont été obtenues auprès de 141 individus, avec des échelles Likert à 10 points (ex., 1 = Très relaxant et 10 = Très stimulant). Des facteurs comme l’âge, le sexe, le nombre d’années de scolarité et d’expérience musicale seront considérés dans l’établissement de normes pour chacune des trois dimensions. Les résultats de cette étude permettront d’offrir un corpus d’œuvres validées pouvant être facilement utilisées dans l’étude de l’effet de la musique d’ambiance sur la cognition chez les aînés et d’uniformiser la méthodologie, facilitant ainsi la comparaison entre les études.
La littérature sur l’effet de la musique d’ambiance sur la cognition chez les aînés rapporte des résultats contradictoires. Ceci pourrait s’expliquer par l’utilisation d’extraits musicaux différents d’une étude à l’autre et ayant des caractéristiques émotionnelles qui n’ont pas été validées auprès de cette population. L’objectif de cette étude en ligne est de valider un corpus de 51 œuvres instrumentales auprès de personnes âgées de plus de 60 ans ayant divers niveaux d’expertise musicale. Les appréciations des dimensions d’activation (relaxant vs stimulant), de valence (agréable vs désagréable) et de familiarité (familier vs non familier) de ces extraits ont été obtenues auprès de 141 individus, avec des échelles Likert à 10 points (ex., 1 = Très relaxant et 10 = Très stimulant). Des facteurs comme l’âge, le sexe, le nombre d’années de scolarité et d’expérience musicale seront considérés dans l’établissement de normes pour chacune des trois dimensions. Les résultats de cette étude permettront d’offrir un corpus d’œuvres validées pouvant être facilement utilisées dans l’étude de l’effet de la musique d’ambiance sur la cognition chez les aînés et d’uniformiser la méthodologie, facilitant ainsi la comparaison entre les études.
présentations affiches 16h30
Le paradigme de la rampe : Un nouveau protocole pour lever le voile sur les différences individuelles dans la marche à l'écoute d'un stimuli rythmique.
The ramp paradigm: A new protocol for uncovering individual differences in walking to an auditory beat
Agnès Zagala
Recent studies suggest significant individual differences in spontaneous synchronization to a beat while walking, running or even dancing. Some individuals (“responders”) tend to adapt their walking pace to the stimulus beat while others (“non-responders”) show no significant adjustment. This distinction remains to be empirically validated, and little is known about the mechanisms explaining these differences. Unfortunately, there is currently no protocol sensitive to individual differences in adapting to rhythmic stimuli while walking. To fill this gap, we introduce the ramp paradigm, which allows to test whether a person adapts or not their cadence to a rhythmic change. In this protocol, a participant is asked first to walk spontaneously without metronome. After several steps, a metronome starts synchronized with the footfalls, and the stimulus tempo progressively departs from the participant’s cadence by either accelerating or decelerating. Real-time synchronization of the metronome to the participant’s cadence is ensured using force-sensitive resistors (FSRs) and a microcontroller. To distinguish the participant’s synchronization capacities and their spontaneous response, instructions will be manipulated (i.e. synchronize, walk naturally, or keep your own cadence). The method aims to objectively distinguish responders from non-responders, and to pave the way to the study of mechanisms driving individual differences in synchronization.
Recent studies suggest significant individual differences in spontaneous synchronization to a beat while walking, running or even dancing. Some individuals (“responders”) tend to adapt their walking pace to the stimulus beat while others (“non-responders”) show no significant adjustment. This distinction remains to be empirically validated, and little is known about the mechanisms explaining these differences. Unfortunately, there is currently no protocol sensitive to individual differences in adapting to rhythmic stimuli while walking. To fill this gap, we introduce the ramp paradigm, which allows to test whether a person adapts or not their cadence to a rhythmic change. In this protocol, a participant is asked first to walk spontaneously without metronome. After several steps, a metronome starts synchronized with the footfalls, and the stimulus tempo progressively departs from the participant’s cadence by either accelerating or decelerating. Real-time synchronization of the metronome to the participant’s cadence is ensured using force-sensitive resistors (FSRs) and a microcontroller. To distinguish the participant’s synchronization capacities and their spontaneous response, instructions will be manipulated (i.e. synchronize, walk naturally, or keep your own cadence). The method aims to objectively distinguish responders from non-responders, and to pave the way to the study of mechanisms driving individual differences in synchronization.
poster presentation 4:30 p.m.